fredag 14. mars 2008

Rettsikkerhet eller......

Nå er jeg ganske opprørt! Årsaken, jo nok en gang fokuserer avisene på yrke ved beskrivelse av en forbrytelse. Hva er det jeg sikter til? Jo, artikkelen i VG med overskriften: "Prest forgrep seg på stedatter". La meg si det helt tydelig først. JEG FORSVARER IKKE OVERGREP!!!!!!!! Når det er sagt så kan vi gå over til den egentlige saken. Det er ikke ikraft av å være prest han har forgrepet seg. Det er jo mennesket som har forgrepet seg. At han er prest og av alle burde vite bedre er et tema som hører hjemme i staffeutmålingen og ikke i overskiften i avisen. Det samme skjer med en gang en lege eller politimann har gjort noe galt. Da er det helt sikkert at et står Lege gjorde Ditt eller politmann gjorde datt. Saken er jo den at de aller fleste mennesker innen sine yrker er pliktoppfyllende ordentlige mennesker. Skal de lide for at en kollega i kraft av å være et feilbarlig menneske tilfeldigvis har samme yrke. Jeg mener nei!!!! Jeg synes at det ikke skal være i vår eller i samfunnets interesse å få vite mest mulig om en mulig forbryter. Nei, vent til det er felt dom og den er rettskraftig!

I Nederland er reglene helt klare. Avisen blir oppfordret til avslørende og kritisk journalistikk. Dersom de finner noe ulovelig, så vil den avisen som melder saken først få fordel etter at rettskraftig dom er iverksatt. Dersom de faller for fristelsen til å trykke noe før dom fines så vil avisen/tv-stasjonen få mer i bot en det de tjener på opplaget den dagen. Dermed stoppes overtrampene effektivt.

Ville dette ha noe å si i norge? Ja, helt sikkert. Hvem husker ikke sykepleieren i Bergen som fikk sitt liv brettet ut over helsider måned etter måned for så å bli frifunnet da rettsaken kom opp. Hennes liv ble urettmessig lagt i grus. I dag sitter det en mann beskyldt for å være den såkalte lommemannen. Han og hans familie betaler en høy pris ved den måten avisene gjennom informasjon har gjort det mulig for andre å finne ut hvem vedkommende er. Igjen jeg forsvarer ikke de overgrepene som er gjort!!!! Men hva om de har tatt feil person! Hvordan blir live til familien og ham etterpå. Vil det noen gang bli bra igjen. Jeg mener derfor at vi må mediene våre munnkurv til det er en rettskraftig dom og når saken blir presentert så bør fokus være på vedkommende og ikke på yrke, familie.

God fredag i ettertenksomhet!